Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Akty prawne > Zarządzenia Rektora > rok 2017


Zarządzenie Rektora Nr 73 /17 w sprawie: wprowadzenia zmian w Regulaminie ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży

Na podstawie art.186 ust.1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. 2016 r. poz. 1842 z późn. zm.) w  porozumieniu z Uczelnianym organem Samorządu studenckiego, zarządzam co następuje:

§ 1
W regulaminie ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży wprowadza się następujące zmiany:

1.    W § 3ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Środki przeznaczone na stypendia rektora dla najlepszych studentów nie mogą być wyższe niż 60 % środków przeznaczonych łącznie na stypendia rektora dla najlepszych studentów, stypendia socjalne i zapomogi”

2.    W § 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Świadczenia, o których mowa w § 5, przyznaje studentom minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego na mocy odrębnych przepisów.”

3.    W § 6 ust. 6a otrzymuje brzmienie:

„W czasie powtarzania roku (semestru) studiów oraz urlopu studenci mogą otrzymywać świadczenia, o których mowa w § 4, w przypadkach szczególnych. Szczególnymi przypadkami w tej sytuacji są:
a)    ciężka choroba, lub rekonwalescencja po ciężkiej chorobie przebytej przed powtarzanym rokiem (semestrem),
b)    uchylony,
c)    aktywny udział w pracach Studenckiego Koła Naukowego,
d)    przygotowywania lub udział w ważnych imprezach uczelnianych,
e)    przygotowywania lub udział w ważnych uczelnianych zawodach sportowych lub innych szczególnie ważnych wydarzeniach Uczelni.

4.    W § 7 ust. 1, 2, 3 i 4  otrzymują brzmienie:

1.    „Świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w § 4 ust. 1, 2 i 4, dla studentów PWSIiP są przyznawane na wniosek studenta przez Dziekana Wydziału, zaś stypendium rektora dla najlepszych studentów są przyznawane na wniosek studenta przez Rektora. Na pisemny wniosek właściwego organu Samorządu Studentów, Dziekan lub Rektor przekazują uprawnienia odpowiednio Wydziałowej Komisji Stypendialnej lub Odwoławczej Komisji Stypendialnej. W przypadku przekazania uprawnień przepisy niniejszego regulaminu odnoszące się do decyzji podejmowanych przez Dziekana i Rektora w pierwszej instancji stosuje się odpowiednio do Wydziałowej Komisji Stypendialnej i Odwoławczej Komisji Stypendialnej.”

2.    „W przypadku powołania Wydziałowej Komisji Stypendialnej i Odwoławczej Komisji Stypendialnej, Dziekan oraz Rektor powołują drogą zarządzenia pięcioosobową Wydziałową Komisję Stypendialną oraz Odwoławczą Komisję Stypendialną składającą się przedstawiciela studentów Wydziału delegowanego przez właściwy organ Samorządu Studenckiego, przedstawiciela nauczycieli akademickich Wydziału delegowanego przez Dziekana oraz pracownika administracji Uczelni.”

3.    „W skład Wydziałowej Komisji Stypendialnej, wymienionej w ust. 2, wchodzi czterech studentów delegowanych przez właściwy organ Samorządu Studenckiego oraz pracownik Dziekanatu danego Wydziału. Od udziału w pracach komisji nad przyznawaniem świadczeń pomocy materialnej wyłączone zostają osoby wskazane w art. 24 i 25 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 poz. 1257).”

4.    „Komisje są powoływane na okres jednego roku akademickiego. Można być członkiem tylko jednej Komisji. Na pierwszym posiedzeniu każdej z Komisji z grona jej członków wybierany jest Przewodniczący”

5.    W § 8 ust.1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

1. „Od decyzji Dziekana przysługuje studentom prawo złożenia odwołania do Rektora za pośrednictwem Dziekana w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. W trakcie biegu terminu na wniesienie odwołania student może zrzec się prawa do wniesienia odwołania do Rektora. Z dniem doręczenia Dziekanowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania decyzja staje się ostateczna i prawomocna i nie przysługuje od niej skarga do sądu administracyjnego.”

2. „W ramach nadzoru Rektor lub Dziekan mogą uchylić decyzje Wydziałowej Komisji Stypendialnej lub Odwoławczej Komisji Stypendialnej niezgodne z przepisami ustawy lub Regulaminu”

3. „Do decyzji podjętych przez Dziekana, Wydziałową Komisję Stypendialną, Rektora lub Odwoławczą Komisję Stypendialną stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 poz. 1257) oraz przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.  U.  z  2017  r. poz. 1369 ze zm).”

6.  W § 8 dodaje się ust. 1a i 1b o następującym brzmieniu:
1 a „W przypadku decyzji wydanej przez Rektora w pierwszej instancji przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. W trakcie biegu terminu na wniesienie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy student może zrzec się tego prawa. Z dniem doręczenia Rektorowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy decyzja staje się ostateczna i prawomocna.”

1b „W przypadku przekazania uprawnień Wydziałowej Komisji Stypendialnej i Odwoławczej Komisji Stypendialnej, od decyzji wydanej przez Wydziałową Komisję Stypendialną przysługuje studentom prawo do złożenia odwołania do Odwoławczej Komisji Stypendialnej zaś w przypadku decyzji wydanej przez Odwoławczą Komisję Stypendialną w pierwszej instancji, prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Przepisy dotyczące zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania oraz wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stosuje się odpowiednio.”

7.    W § 9 ust. 6, 7, 8 otrzymują brzmienie:

6. „Przedstawione przez studenta zaświadczenia oraz oświadczenia o dochodach podlegają ocenie odpowiednio Dziekana i Wydziałowej Komisji Stypendialnej lub Rektora i Odwoławczej Komisji Stypendialnej, co do ich wiarygodności oraz rzetelności. W przypadkach budzących zastrzeżenia student ma obowiązek dostarczyć dodatkowe dokumenty potwierdzające jego sytuację materialną oraz rodzinną.”

7. „W uzasadnionych przypadkach Dziekan, Rektor, Wydziałowa Komisja Stypendialna lub Odwoławcza Komisja Stypendialna, mogą zażądać doręczenia zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta oraz rodziny studenta i uwzględnić tę sytuację przy ocenie spełnienia przez studenta kryterium trudnej sytuacji materialnej.”

8. „W przypadku niedostarczenia przez studenta zaświadczenia, o którym mowa w ust. 7, Dziekan, Rektor, Wydziałowa Komisja Stypendialna lub Odwoławcza Komisja Stypendialna może wezwać studenta do przedstawienia wyjaśnień. Niezłożenie wyjaśnień w wyznaczonym terminie skutkuje odmową przyznania stypendium socjalnego.”

8.    W § 10 ust.2 otrzymuje brzmienie:

2. W szczególnych przypadkach czas otrzymywania świadczeń, o których mowa w ust. 1 może być zwiększony z 9 miesięcy do 10 miesięcy. Szczególnymi przypadkami w tej sytuacji są:
1)    ciężka choroba, lub rekonwalescencja po ciężkiej chorobie przebytej przed powtarzanym rokiem (semestrem),
2)    uchylony,
3)    aktywny udział w pracach Studenckiego Koła Naukowego,
4)    przygotowanie do lub udział w ważnych imprezach uczelnianych,
5)    przygotowywanie do lub udział w ważnych uczelnianych zawodach sportowych lub innych szczególnie ważnych wydarzeniach Uczelni

9.    W § 11 ust.5, 7 , 8 otrzymują brzmienie:

5. „Stypendium socjalne jest przyznawane na udokumentowany wniosek studenta, złożony
w terminie podanym przez Dziekana lub Wydziałową Komisję Stypendialną albo Rektora lub Odwoławczą Komisję Stypendialną. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 2.”

7. „Do wniosku o stypendium socjalne student zobowiązany jest załączyć wszelkie niezbędne dokumenty potwierdzające sytuację rodzinną i materialną studenta. Jeśli załączone dokumenty są niekompletne to Dziekan, Wydziałowa Komisja Stypendialna, Rektor lub Odwoławcza Komisja Stypendialna wzywa studenta do ich uzupełnienia. Nie uzupełnienie brakujących dokumentów przez studenta spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.”

8. „W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan lub Wydziałowa Komisja Stypendialna, a także Rektor lub Odwoławcza Komisja Stypendialna uwzględniają starania studenta w sprawie przyznania pomocy materialnej w innych terminach, przy czym w razie przyznania stypendium przysługuje ono od pierwszego dnia miesiąca, w którym student złożył kompletny wniosek i będzie wypłacane do końca danego roku akademickiego.”

10.    W § 12 ust. 6. otrzymuje brzmienie:

6. „Kierownik domu studenta przekazuje Rektorowi listy osób, które wykwaterowały się z domu studenta w poprzednim miesiącu, w terminie do 7 dnia każdego miesiąca.”

11.     W § 13 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

3.” Na podstawie dokumentów przedstawionych przez studenta, organ uprawniony do przyznania stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych, podejmuje decyzję o przyznaniu stypendium, ustala jego wysokość oraz okres na jaki zostało przyznane. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 3”

12.    W § 14 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„Średnia ocen uprawniająca studenta do otrzymania stypendium rektora dla najlepszych studentów wyliczana jest zgodnie z regulaminem studiów przez studentów oraz potwierdzana przez pracowników Dziekanatów poszczególnych Wydziałów. Pracownicy Dziekanatów poszczególnych Wydziałów przekazują Rektorowi lub Odwoławczej Komisji Stypendialnej listy rankingowe studentów do 31 października każdego roku akademickiego.”

13.    W § 14 dodaje się ust. 11a o brzmieniu:

„Studenci pierwszego roku studiów drugiego stopnia, którego poszczególne semestry realizowane są w dwóch latach akademickich ubiegają się o przyznanie stypendium rektora dwukrotnie, tj. oddzielnie na pierwszym semestrze studiów drugiego stopnia na podstawie osiągnięć z ostatniego roku studiów pierwszego stopnia, a jeśli ostatni rok studiów trwał semestr – na podstawie ostatniego semestru oraz po pierwszym roku studiów na podstawie osiągnięć z I roku studiów.”

14.    W § 14 ust. 14  i 21 otrzymują brzmienie:
14 „W przypadku, o którym mowa w ust. 13, po rozpatrzeniu wniosków Rektor lub Odwoławcza Komisja Stypendialna podejmuje decyzję o przyznaniu jednego świadczenia, które jest najkorzystniejsze dla studenta.”

21. „Rektor lub Odwoławcza Komisja Stypendialna mogą powołać odrębne Komisje o charakterze doradczo – opiniodawczym celem oceny i ustalenia rangi osiągnięć naukowych, artystycznych i sportowych”.

15. W § 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

1. „Zapomogę pieniężną przyznaje się na wniosek studenta, który udokumentował potrzebę jej przyznania (wniosek powinien być udokumentowany odpowiednimi zaświadczeniami potwierdzającymi zdarzenie losowe i ponoszone z tego tytułu koszty) i złożył wniosek, którego wzór zawiera załącznik nr 5.”

16.    W § 20 ust. 4, 9, 13 otrzymują brzmienie:

4. „Studenci składają w Dziale Kształcenia i Spraw Studenckich wniosek o przyznanie miejsca w DS (Załącznik nr 6 do niniejszego Regulaminu).”

9. „Decyzje dotyczące przyznania miejsca w Domu Studenta wysyłane są do wszystkich studentów, którzy złożyli podanie o przyznanie miejsca w DS, w formie papierowej za potwierdzeniem odbioru lub odbierane są przez studentów osobiście za pokwitowaniem w DS.”

13. „Student może być zakwaterowany w Domu studenta w okresie wakacji na takich samych warunkach jak w roku akademickim. W takim przypadku student przedłuża umowę z DS za zgodą Rektora, jednak bez konieczności składania ponownie dokumentów
o przyznanie miejsca w Domu Studenta..”

17.    W § 21 wprowadza się następujące załączniki:

1.    Oświadczenie o niepobieraniu świadczeń pomocy materialnej na więcej niż jednym kierunku studiów.
2.    Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego.
3.    Wniosek o przyznanie stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych.
4.    Informacja o numerze konta bankowego
5.    Wniosek o przyznanie zapomogi.
6.    Wniosek o przyznanie miejsca w domu studenta studentom PWSIiP.
7.    Zasady ustalania i dokumentowania dochodu.
8.    Oświadczenie członka rodziny studenta o wysokości dochodu niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
9.    Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości.
10.    Wniosek o przyznanie stypendium rektora dla najlepszych studentów za wysoką średnią.
11.    Wniosek o przyznanie stypendium rektora dla najlepszych studentów za osiągnięcia artystyczne.
12.    Wniosek o przyznanie stypendium rektora dla najlepszych studentów za osiągnięcia naukowe
13.    Wniosek o przyznanie stypendium rektora dla najlepszych studentów za osiągnięcia sportowe.
14.    Arkusz obliczenia dochodu studenta i członków rodziny.
15.    Oświadczenie o utracie dochodu.
16.    Oświadczenie o uzyskaniu dochodu.
17.    Oświadczenie o utrudnionym dojeździe do Uczelni do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości.

18. Oświadczenie o nieosiąganiu żadnych dochodów.

§ 2
W załączniku nr 7 do Regulaminu ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży wprowadza się następujące zmiany:

1.    W § 3 uchyla się ust. 2

2.     § 4 otrzymuje brzmienie:

„Wymienione poniżej dokumenty powinny zostać przedstawione w oryginale(odpisie). Jednakże w uzasadnionych przypadkach dokumenty mogą być przedstawione w uwierzytelnionych kopiach. Uwierzytelnienia może dokonać Dziekan, Rektor, pracownik Działu Kształcenia i Spraw Studenckich, członek Wydziałowej Komisji Stypendialnej lub Odwoławczej Komisji Stypendialnej, pracownik Dziekanatu, notariusz lub instytucja, która dokument wydała.”

3.    W § 5 ust.1 pkt b otrzymuje brzmienie:

b. „zaświadczenie z właściwego Urzędu Skarbowego dotyczące członków rodziny, którzy rozliczają się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawierające informację o:
a)    formie opodatkowania,
b)    wysokości przychodu,
c)    stawce podatku,
d)    wysokości opłaconego podatku
– w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, w którym ustalane jest prawo do stypendium socjalnego.”

3. W § 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

5. „w przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko: prawomocny odpis wyroku sądu określający wysokość alimentów na dziecko lub odpis ugody alimentacyjnej, kopię odpisu prawomocnego wyroku sądu orzekającego rozwód lub separację, kopię aktu zgonu małżonka lub rodzica dziecka””

4. W § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2. „W uzasadnionych przypadkach Dziekan lub Rektor albo odpowiednio Wydziałowa Komisja Stypendialna lub Odwoławcza Komisja Stypendialna mogą zażądać doręczenia opinii jednostki w systemie pomocy społecznej odpowiedzialnej za ustalenie sytuacji dochodowej i majątkowej osób i rodzin i uwzględnić ją w postępowaniu.”

5. W § 8 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„Przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu nie stosuje się do dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i dochodu z tytułu wyrejestrowania lub rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli członek rodziny utracił dochód z tych tytułów i w okresie 3 miesięcy, licząc od dnia utraty dochodu, uzyskał dochód u tego samego pracodawcy lub zleceniodawcy, lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpoczął pozarolniczą działalność gospodarczą.”

6. § 12 otrzymuje brzmienie:

„W przypadku ustalania dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosków oświadczenia pomocy materialnej, przyjmuje się dochód ogłaszany corocznie w drodze obwieszczenia, przez Ministra właściwego ds. Rodziny w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie do dnia 1 sierpnia każdego roku.”

7. W § 16 dodaje się następujący rodzaj dochodów:
- stypendia dla bezrobotnych finansowane ze środków Unii Europejskiej.

§ 3
Tekst jednolity Regulaminu ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży wraz z załącznikami stanowi załącznik nr 1.

§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania


Rektor
dr hab. Dariusz Surowik, prof. PWSIiP
 

Załączniki:
  1.   Zarządzenie 73_2017.pdf
  2.   tj REGULAMIN_POMOCY_MATERIALNEJ_02.10.2017.doc
  3.   Porozumienie.pdf
  4.   Zał. nr 1 do Regulaminu pom. mat..pdf
  5.   Zał. nr 2 do Regulaminu pom. mat..pdf
  6.   Zał. nr 3 do Regulaminu pom. mat..pdf
  7.   Zał. nr 4 do Regulaminu pom. mat..pdf
  8.   Zał. nr 5 do Regulaminu pom. mat..pdf
  9.   Zał. nr 6 do Regulaminu pom. mat..pdf
  10.   Zał. nr 7 do Regulaminu pom. mat..pdf
  11.   Zał. nr 8 do Regulaminu pom. mat..pdf
  12.   Zał. nr 9 do Regulaminu pom. mat..pdf
  13.   Zał. nr 10 do Regulaminu pom. mat..pdf
  14.   Zał. nr 11 do Regulaminu pom. mat..pdf
  15.   Zał. nr 12 do Regulaminu pom. mat..pdf
  16.   Zał. nr 13 do Regulaminu pom. mat..pdf
  17.   Zał. nr 14 do Regulaminu pom. mat..pdf
  18.   Zał. nr 15 do Regulaminu pom. mat..pdf
  19.   Zał. nr 16 do Regulaminu pom. mat..pdf
  20.   Zał. nr 17 do Regulaminu pom. mat..pdf
  21.   Zał. nr 18 do Regulaminu pom. mat..pdf
Wytworzył:   Rektor

Dokument z dnia:2017-10-02

Opublikował: Sandra  Chrostowska

Publikacja z dnia: 2017-11-17 09:46:25

Wersja dokumentu: 1

Ilość wyświetleń: 1884


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3