Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Akty prawne > Statut


Statut PWSIiP w Łomży

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI
i  PRZEDSIĘBIORCZOŚCI  w ŁOMŻY

     STATUT    

1. Postanowienia ogólne

§ 1
1. Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zwana dalej Uczelnią, jest publiczną uczelnią zawodową utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2004 roku
w sprawie utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży (Dz. U. Nr 150, poz.1570).
2. Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej „ustawą”, przepisów wydanych na jej podstawie oraz niniejszego statutu.
3. Siedzibą Uczelni jest miasto Łomża.
4. Uczelnia posiada osobowość prawną.
5. Nadzór nad Uczelnią, w zakresie określonym ustawą sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
6. Uczelnia może być organem założycielskim dla szkół i placówek publicznych w  rozumieniu ustawy z dnia
7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dziennik Ustaw  nr  256 pozycja 2572 z 2004 roku z późniejszymi zmianami).
7. Szczegółowe zasady funkcjonowania szkół i placówek publicznych o których mowa w punkcie 6 zostaną określone w „Regulaminie funkcjonowania szkół i placówek publicznych PWSIiP” zatwierdzonym przez Senat Uczelni.

§ 2
1. Uczelnia posiada  godło, którego wzór stanowi załącznik do statutu. Zasady używania  godła uchwala senat.
2. Oficjalnym skrótem nazwy Uczelni jest PWSIiP w Łomży.
3. Uczelnia używa następujących tłumaczeń nazwy na języki obce:
“College of Computer Science and Business Administration in Łomża” – w języku angielskim.

§ 3
1. Pracownicy Uczelni oraz studenci tworzą samorządną społeczność akademicką.

§ 4
1. Do podstawowych zadań Uczelni należy:
1) kształcenie studentów w celu przygotowania ich do pracy zawodowej;
2) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
3) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie
i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
4) kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
5) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
6) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
2. Uczelnia może współdziałać z uczelniami akademickimi, w szczególności poprzez zawieranie umów dotyczących zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia w zakresie przedmiotów podstawowych rozwoju naukowego nauczycieli akademickich, kontynuacji studiów przez absolwentów oraz wspierania Uczelni wysoko kwalifikowaną kadrą.

§ 5
1. Uczelnia zachowuje trwałe więzi ze swoimi absolwentami.
2. Uczelnia troszczy się o zachowanie pamięci o zasłużonych pracownikach, absolwentach i studentach.

§ 6
W Uczelni mogą działać, na zasadach określonych w dotyczących ich przepisach, organizacje zrzeszające pracowników, studentów, absolwentów oraz sympatyków Uczelni.

§ 7
1. Uczelnia honoruje swoich szczególnie zasłużonych pracowników oraz inne osoby, które przyczyniły się do rozwoju Uczelni albo przysporzyły jej dobrego imienia lub chwały, poprzez nadanie odznaki „Zasłużony dla Uczelni”.
2. Odznakę „Zasłużony dla Uczelni” przyznaje rektor na podstawie regulaminu uchwalonego przez Senat.
3. Wzór i opis odznaki „Zasłużony dla Uczelni” ustala senat.

§ 8
Uczelnia może być członkiem Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich.


2. Organizacja Uczelni

§ 9
Jednostkami organizacyjnymi Uczelni są instytuty, katedry, zakłady, studia, studium, zespoły dydaktyczne, zespoły badawcze, pracownie, laboratoria, biblioteka, archiwum, ośrodki, jednostki administracji, jednostki usługowe, jednostki gospodarcze.

§ 10
1. Instytut i inne jednostki organizacyjne tworzy, przekształca i znosi senat na wniosek rektora z zastrzeżeniem przesłanek określonych w pkt. 2.
2. Jednostki organizacyjne wchodzące w skład instytutu tworzy, przekształca i znosi rektor na wniosek dyrektora instytutu, po zaopiniowaniu przez senat.
3. Jednostki  administracyjne, jednostki usługowe, jednostki gospodarcze tworzy, przekształca i znosi rektor na wniosek kanclerza.

§ 11
1. Instytut jest jednostką organizacyjną, której zadaniem jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności dydaktycznej w ramach co najmniej jednego kierunku studiów.
2.    Instytut może prowadzić badania naukowe oraz współuczestniczyć w doskonaleniu zawodowym i promowaniu kadr naukowych.
3.    Instytut może być utworzony, gdy proponowany skład osobowy odpowiada minimum kadrowemu niezbędnemu do prowadzenia danego kierunku studiów, określonemu w odrębnych przepisach.

§ 12
1. Instytutem kieruje dyrektor.
2. Dyrektorem może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
3. W instytucie mogą być powoływani zastępcy dyrektora, w liczbie nie większej niż dwóch.
4. O liczbie i zakresie obowiązków zastępców dyrektora decyduje rektor w porozumieniu z dyrektorem.
5. Zastępcą dyrektora może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.

§ 13
1. Dyrektora instytutu powołuje i odwołuje rektor, po zasięgnięciu opinii senatu.
2. Zastępców dyrektora instytutu powołuje i odwołuje rektor, na wniosek dyrektora instytutu.
3. Dyrektorzy oraz ich zastępcy są powoływani na kadencje odpowiadające kadencji władz Uczelni. Powołanie może być odnawiane.

§ 14
1. Do zadań dyrektora instytutu należy:
1) akceptacja obsady zajęć dydaktycznych proponowanej przez kierowników jednostek instytutowych;
2) zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników instytutu;
3) występowanie z wnioskami w sprawach zatrudnienia, awansowania i nagradzania pracowników instytutu;
4) występowanie do właściwych organów Uczelni z wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących instytutu.
2. Dyrektor instytutu jest przełożonym wszystkich pracowników instytutu.
3. Dyrektor instytutu jest odpowiedzialny za pracę instytutu przed organami Uczelni.

§ 15
1. Katedra może być jednostką instytutową albo ogólnouczelnianą .
2. Zadaniem katedry jest prowadzenie działalności dydaktycznej i naukowej.
3. Katedrę można utworzyć wówczas, gdy w proponowanym składzie osobowym jest  co najmniej jedna osoba posiadająca stopień naukowy doktora habilitowanego, zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy.

§ 16
1. Zakład może być jednostką instytutową albo ogólnouczelnianą.
2. Zadaniem zakładu jest prowadzenie działalności dydaktycznej w ramach bloku przedmiotów dydaktycznych
o zbliżonym profilu.
3. Zakład można utworzyć wówczas, gdy w proponowanym składzie osobowym jest co najmniej jedna osoba posiadająca stopień naukowy doktora, zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy.

§ 17
1. Katedrą lub zakładem kieruje kierownik.
2. Kierownikiem katedry  może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadający  stopień naukowy doktora habilitowanego. Kierownikiem zakładu może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uczelni w pełnym wymiarze czasu pracy posiadający stopień naukowy doktora.
3. Kierownika katedry lub zakładu powołuje i odwołuje rektor, w przypadku katedry lub zakładu ogólnouczelnianego – z własnej inicjatywy po zaopiniowaniu przez senat, a w przypadku katedry lub zakładu instytutowego – na wniosek dyrektora instytutu, po zaopiniowaniu przez senat..

§ 18
1. Do zadań kierownika katedry lub zakładu należy:
1) ustalenie obsady zajęć dydaktycznych;
2) koordynacja treści programowych w zakresie realizowanych przedmiotów dydaktycznych;
3) dbanie o stały rozwój naukowy i zawodowy pracowników;
4) dbanie o rzetelne wykonywanie obowiązków przez pracowników i studentów.
2. Do zadań kierowników katedry lub zakładu ogólnouczelnianego należy również:
1) występowanie z wnioskami w sprawach zatrudnienia, awansowania i nagradzania podległych pracowników;
2) występowanie do właściwych organów Uczelni z wnioskami we wszystkich sprawach dotyczących katedry lub zakładu.
3. Kierownik katedry lub zakładu jest bezpośrednim przełożonym swoich pracowników.
4. Kierownik katedry lub zakładu instytutowego jest odpowiedzialny za pracę katedry lub zakładu przed dyrektorem instytutu.
5. Kierownik katedry lub zakładu ogólnouczelnianego jest odpowiedzialny za pracę katedry lub zakładu przed organami Uczelni.

§ 19
1. W Uczelni działa system biblioteczno – informacyjny, którego podstawę stanowi Biblioteka Uczelniana.
2. Biblioteka Uczelniana działa na podstawie regulaminu organizacyjnego ustalonego przez Rektora na wniosek dyrektora Biblioteki Uczelnianej po zaopiniowaniu przez Radę Biblioteczną.
3. Z systemu biblioteczno – informacyjnego mogą korzystać osoby nie będące studentami i pracownikami Uczelni po wyrażeniu zgody przez dyrektora Biblioteki.
4. Uczelnia w związku z funkcjonowaniem systemu biblioteczno – informacyjnego, może przetwarzać następujące dane osobowe: nazwisko i imiona, data urodzenia, adres zameldowania i pobytu, miejsce pracy, seria i numer dowodu osobistego, numer telefonu.

§ 20
1. W Uczelni działa Rada Biblioteczna jako organ opiniodawczy rektora. Kadencja rady bibliotecznej jest zgodna
z kadencją rektora.
2. W skład Rady Bibliotecznej wchodzą:
1) dyrektor Biblioteki Uczelnianej, jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel pracowników bibliotecznych, wybrany przez tę grupę    pracowników;
3) dwóch przedstawicieli nauczycieli akademickich wybranych przez senat, nie będących pracownikami bibliotecznymi;
4) przedstawiciel samorządu studenckiego delegowany przez uczelniany organ samorządu studenckiego.
3. Do kompetencji Rady Bibliotecznej należy opiniowanie spraw dotyczących organizacji i funkcjonowania jednolitego systemu biblioteczno – informacyjnego, a w szczególności:
1) określenie zasad gromadzenia zbiorów bibliotecznych;
2) wyrażanie opinii w sprawach związanych z kierunkami działalności oraz rozwojem Biblioteki Uczelnianej;
3) opiniowanie sprawozdań dyrektora Biblioteki Uczelnianej składanych rektorowi;
4) występowanie do rektora z wnioskiem o zatrudnienie i rozwiązanie umowy o pracę dyrektora Biblioteki Uczelnianej.

§ 21
Organizację oraz zasady działania administracji Uczelni określa regulamin organizacyjny opracowany przez kanclerza, zaopiniowany przez senat i ustanowiony przez rektora.

3 Organy Uczelni

§ 22
1. Organem kolegialnym Uczelni jest senat.
2. Organem jednoosobowym Uczelni jest rektor.
3. Organem wyborczym Uczelni jest kolegium elektorów.

§ 23
1. W skład senatu wchodzą:
1) rektor jako przewodniczący;
2) prorektorzy;
3) dyrektorzy instytutów;
4) kanclerz;
5) przedstawiciel Uczelni wskazany przez rektora uczelni akademickiej, z którą Uczelnia współdziała na podstawie zawartej umowy;
6) po jednym wybranym przedstawicielu nauczycieli akademickich z każdego instytutu posiadającym co najmniej stopień naukowy doktora;
7) trzech wybranych przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich z grona wszystkich zatrudnionych
w Uczelni – bez ograniczeń w zakresie stopni naukowych;
8) dwóch wybranych przedstawicieli pracowników Uczelni nie będących nauczycielami akademickimi;
9) po jednym wybranym przedstawicielu studentów z każdego kierunku studiów, a w przypadku nie spełnienia 20% minimalnego udziału przedstawicieli studentów, dodatkowe mandaty przydziela się kolejno kierunkom studiów z największą liczbą studentów, aż do spełnienia ustawowego minimum.
2. Skład senatu jest następujący:
1) przedstawiciele nauczycieli akademickich posiadający co najmniej stopień naukowy doktora [w tym rektor, prorektorzy, dyrektorzy instytutów] stanowią 50 - 75%;
2) przedstawiciele studentów stanowią nie mniej niż 20%;
3) przedstawiciele pracowników nie będących nauczycielami akademickimi [w tym kanclerz] stanowią 5 – 10% składu osobowego.
2. Nauczyciele akademiccy posiadający, co najmniej stopień naukowy doktora stanowią więcej niż połowę składu osobowego senatu.
3. W posiedzeniu senatu z głosem doradczym uczestniczą: kwestor, dyrektor Biblioteki Głównej oraz po jednym przedstawicielu z każdego związku zawodowego działającego w Uczelni.

§ 24
1. Do senatu Uczelni należy oprócz ustawowo uregulowanych kompetencji:
1) wyrażanie opinii społeczności akademickiej Uczelni oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez rektora albo członków senatu w liczbie minimum pięciu;
2) wyrażanie zgody na nabycie, zbycie lub obciążenie mienia Uczelni o wartości przekraczającej  80 tys. PLN.

2. Do kompetencji senatu należy także:
1) uchwalanie planu rzeczowo – finansowego Uczelni;
2) zatwierdzanie sprawozdania finansowego Uczelni zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3) ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania papierów wartościowych w zakresie nieuregulowanym
w przepisach o finansach publicznych oraz o obrocie papierami wartościowymi;
4) przystąpienie do spółki, spółdzielni lub innej organizacji gospodarczej oraz utworzenie spółki lub fundacji.

§ 25
1. Posiedzenia zwyczajne senatu zwołuje rektor, co najmniej raz na dwa miesiące, z wyjątkiem przerwy letniej.
2. Nadzwyczajne posiedzenia senatu zwołuje rektor z własnej inicjatywy, na wniosek kanclerza lub na wniosek przynajmniej 1/5 statutowej liczby. Posiedzenie powinno być zwołane w terminie 10 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia senatu powinien być złożony na piśmie do rektora.
3. Zawiadomienie o terminie, miejscu oraz projekcie porządku obrad wysyłane jest imiennie do wszystkich członków senatu oraz osób uczestniczących w pracach senatu z głosem doradczym i wywieszane jest na tablicy ogłoszeń nie później niż na tydzień przed terminem posiedzenia.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rektor może zwołać posiedzenie senatu bez zachowania wymagań określonych w ust. 3. Posiedzenie jest ważne w przypadku powiadomienia wszystkich członków senatu
o zwołaniu posiedzenia w terminie umożliwiającym wzięcie w nim udziału.
5. Projekt porządku obrad posiedzenia senatu ustala rektor.
6. Rektor jest odpowiedzialny za wprowadzenie we właściwym czasie do projektu porządku obrad spraw, które powinny być rozpatrzone przez senat.

§ 26
1. Obradom senatu przewodniczy rektor. W razie nieobecności rektora na posiedzeniu senatu obradom przewodniczy prorektor. Tej części obrad, która dotyczy oceny pracy rektora, przewodniczy wybrany członek senatu.
2. Senat w pierwszej kolejności zatwierdza porządek obrad.  Umieszczenie lub nie umieszczenie w porządku obrad spraw objętych projektem porządku obrad może nastąpić jedynie w wyniku uchwały podjętej bezwzględną większością głosów. Senat może umieścić w porządku obrad sprawy wniesione przez jego członków, a nie objęte projektem porządku obrad.
3. Poszczególne sprawy są referowane przez tych członków senatu, którzy wnosili o ich umieszczenie w porządku obrad. Pozostałe sprawy referuje rektor lub osoba przez niego wskazana.
4. Obrady senatu są protokołowane.

§ 27
1. Senat może powołać komisje stałe i doraźne, równocześnie określając zadania i uprawnienia tych komisji.
2. Komisje są powoływane do wszechstronnego zbadania spraw będących przedmiotem ich działalności
i przygotowania dla potrzeb senatu materiałów i informacji przydatnych do podejmowania decyzji przez senat.
3. W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami senatu, także inne osoby zatrudnione w Uczelni, przy czym przewodniczącym komisji jest członek senatu.

§ 28
1. Uchwały senatu, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2 są podejmowane w głosowaniu jawnym.
2. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały:
1) w sprawach personalnych;
2) na wniosek rektora;
3) na wniosek członka senatu, poparty w głosowaniu zwykła większością głosów członków senatu obecnych.
3. Uchwały senatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków senatu, chyba że Ustawa lub  przepisy statutu określają wyższe wymagania.

§ 29
1. Uchwały i protokoły obrad senatu są jawne dla wszystkich członków społeczności akademickiej Uczelni,
z zastrzeżeniem ust. 2
2. Nie mogą być udostępnione te części protokołów obrad, które objęte są tajemnicą państwową lub służbową, albo inną tajemnicą prawnie chronioną, jeżeli osoba domagająca się dostępu do protokołu nie ma niezbędnych uprawnień.
3. Rektor publikuje komunikaty informujące społeczność akademicką o podjętych uchwałach.

§ 30
1. Rektor kieruje działalnością Uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Rektor jest przełożonym wszystkich pracowników i studentów Uczelni.
3. Zakres kompetencji rektora określa Ustawa oraz postanowienia statutu.


§ 31
1. Rektor kieruje działalnością Uczelni przy pomocy prorektorów.
2. Prorektorzy w liczbie dwóch wybierani są przez kolegium elektorów spośród kandydatów przedstawionych przez rektora, pochodzących z grona nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni.


4.    Tryb wyborów, powoływania i odwoływania organów Uczelni

§ 32
1. Wyboru rektora i prorektorów dokonuje Kolegium Elektorów.
2. Wybory w Uczelni przeprowadza Komisja Wyborcza.

§ 33
1. Kolegium Elektorów składa się z:
1) przedstawicieli studentów i doktorantów nie mniej niż 20% składu kolegium elektorów;
2) przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytutach, po dwóch z każdego instytutu;
3) przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych poza instytutami, w liczbie dwóch;
4) przedstawicieli pracowników nie będących nauczycielami akademickimi, w liczbie dwóch.

§ 34
1. Wyboru elektorów spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytutach dokonuje się na zebraniach wszystkich nauczycieli akademickich danego instytutu.
2. Wyboru elektorów spośród pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych poza instytutami dokonuje się na zebraniu tych pracowników.
3. Wyboru elektorów spośród studentów dokonuje się zgodnie z przepisami regulaminu samorządu studenckiego.
4. Wyboru elektorów spośród pracowników nie będących nauczycielami akademickimi dokonuje się na zebraniu tych pracowników.

§ 35
1. Kandydatów na stanowisko rektora zgłaszają na piśmie elektorzy - do Komisji Wyborczej.
2. Zgłoszenie wymaga pisemnej zgody kandydata do kandydowania na stanowisko rektora.

§ 36
1. Kandydatów na stanowiska prorektorów przedstawia Komisji Wyborczej rektor.
2. Osoba kandydująca na prorektora właściwego do spraw studenckich musi uzyskać zgodę większości przedstawicieli studentów w Kolegium Elektorów. Nie zajęcie stanowiska w terminie 5 dni uważa się za wyrażenie zgody.

§ 37
Wybory rektora i prorektorów odbywają się kolejno w odrębnych terminach ustalonych przez Komisję Wyborczą, jednak nie później niż do 31 maja w ostatnim roku upływającej kadencji.

§ 38
1. Komisję Wyborczą do przeprowadzenia wyborów w Uczelni powołuje senat nie później niż w lutym ostatniego roku swej kadencji.
2. Tryb wyboru członków Komisji Wyborczej określa senat.
3. W skład Komisji Wyborczej wchodzą następujący przedstawiciele społeczności Uczelni:
1) 2 przedstawicieli nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy co najmniej doktora habilitowanego;
2) 3 przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich;
3) 1 przedstawiciel studentów;
4) 1 przedstawiciel pracowników nie będących nauczycielami akademickimi.
4. Na pierwszym posiedzeniu zwołanym przez rektora Komisja Wyborcza wybiera swego przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. Przewodniczący Komisji Wyborczej przewodniczy zebraniom wyborczym Kolegium Elektorów oraz otwartym zebraniom prezentującym kandydatów na rektora i prorektorów.
5. Komisja Wyborcza pełni swoją funkcję do chwili powołania nowej Komisji Wyborczej zgodnie z ust. 1 – 3.
6. Funkcji członka Komisji Wyborczej nie można łączyć z zajmowaniem w Uczelni stanowiska z wyboru. Osoba kandydująca na stanowisko z wyboru jest zobowiązana do rezygnacji z członkostwa w Komisji Wyborczej, a na jej miejsce Senat wybiera inną osobę.

§ 39
Do zadań Komisji Wyborczej należy organizowanie wyborów, a w szczególności:
1) ustalanie terminarza czynności wyborczych;
2) przeprowadzanie wyborów członków senatu i Kolegium Elektorów;
3) ustalanie i ogłaszanie list kandydatów na stanowiska rektora i prorektorów;
4) organizowanie i przeprowadzanie zebrań wyborczych na stanowiska rektora i prorektorów;
5) stwierdzanie dokonania wyboru członków senatu i członków Kolegium Elektorów oraz wyboru na stanowiska rektora i prorektorów;
6) rozstrzyganie wątpliwości związanych z przebiegiem wyborów;
7) podanie wyników wyborów do publicznej wiadomości;
8) stwierdzanie nieważności wyborów w przypadku nieprawidłowego ich przebiegu;
9) zabezpieczenie dokumentacji wyborów.

§ 40
1. Kolegium Elektorów pełni swoją funkcję do chwili wyboru Kolegium Elektorów na nową kadencję.
2. Jeżeli mandat wygasa podczas trwania kadencji, przeprowadza się wybory uzupełniające. Wyboru w trybie określonym w niniejszym ustępie dokonuje się na okres do końca kadencji organu.

§ 41
1. Wygaśnięcie mandatu członka organu kolegialnego i mandatu organu jednoosobowego przed upływem kadencji:
1) rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy;
2) utraty statusu studenta;
3) zrzeczenia się mandatu.
2. Skład organu kolegialnego uzupełnia się w drodze wyborów uzupełniających, jeżeli do końca kadencji przedstawiciela, którego mandat wygasł brakuje więcej niż sześć miesięcy.
3. Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące wyborów.

§ 42
Funkcji rektora i prorektora nie można łączyć z funkcją dyrektora, zastępcy dyrektora instytutu i kierownika jednostki ogólnouczelnianej.


5. Pracownicy Uczelni

§ 43
Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Uczelni mogą uczestniczyć w pracach badawczych. Warunki prowadzenia tych prac określa senat.

§ 44
Na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego może być zatrudniona osoba nie spełniająca wymagań określonych odpowiednio w art. 114 ust. 2 i 3 ustawy z zastrzeżeniem art. 115 ust.
2 ustawy, jeżeli posiada stopień naukowy doktora oraz znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej, potwierdzone przez senat Uczelni na podstawie dwóch opinii opracowanych przez osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora, z zastrzeżeniem art. 115 ust. 2 ustawy.

§ 45
Na stanowisku starszego wykładowcy może zostać zatrudniona osoba posiadająca doświadczenie zawodowe związane z prezentowaną przez siebie specjalnością zdobyte poza szkolnictwem wyższym w okresie co najmniej pięciu lat lub posiadająca stopień naukowy doktora.

§ 46
1. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje i rozwiązuje rektor po zasięgnięciu opinii senatu, dokonaniu analizy dokumentacji złożonej przez nauczyciela akademickiego.
2. Rektor dokonuje analizy kryteriów wyboru form zatrudnienia w kontekście wyboru mianowania lub umowy
o pracę jako podstawy zatrudnienia biorąc pod uwagę w szczególności:
1) czy zatrudnienie w Uczelni jest podstawowym miejscem pracy;
2) czy zatrudniana osoba może być wliczona do minimum kadrowego;
3) czy dotychczasowe zatrudnienie charakteryzuje się znaczącym zaangażowaniem w realizację zadań Uczelni.

§ 47
1. Zatrudnienie na stanowisku asystenta osoby nie mającej stopnia naukowego doktora nie powinno przekraczać 5 lat; wyjątkowo można przedłużyć zatrudnienie na tym stanowisku o kolejne 3 lata, jeżeli osoba ta uzyskała pozytywną ocenę związaną z zaawansowaniem pracy nad rozprawą doktorską.
2. Bieg terminów, o których mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu na czas trwania urlopu macierzyńskiego
i wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia oraz na czas trwania służby wojskowej.
3. W przypadku braku postępów przez asystenta nad rozprawą doktorską, zatrudnienie na stanowisku asystenta określone w ust. 1 może być skrócone do 4 lat.

§ 48
1. Mianowanie po raz pierwszy w Uczelni następuje po zakwalifikowaniu w drodze konkursu otwartego.
2. Komisję konkursową powołuje rektor.
3. Konkurs ogłasza rektor przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości, w formie internetowej, oraz
w prasie lokalnej i centralnej.
4. Informacja o konkursie powinna zawierać:
1) określenie wymagań stawianych kandydatowi,
2) wykaz wymaganych dokumentów,
3) termin składania dokumentów,
4) termin rozstrzygnięcia konkursu.
5. W skład komisji konkursowej wchodzą: prorektor jako przewodniczący, osoba mająca być bezpośrednim przełożonym zatrudnianego pracownika oraz co najmniej dwie osoby reprezentujące tę samą lub pokrewną dziedzinę naukową.
6. Jeżeli konkurs dotyczy stanowiska profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego to dwie osoby reprezentujące tę samą lub pokrewną dziedzinę naukową, o których mowa w ust. 5, winny posiadać co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego.
7. Komisja konkursowa przedstawia senatowi informację o przebiegu konkursu oraz stanowisko komisji konkursowej. Senat zamyka konkurs. W przypadku braku kandydatów konkurs zamyka rektor.

§ 49
Stosunek pracy z mianowanym nauczycielem akademickim może być rozwiązany w trybie art. 125 ustawy na mocy decyzji rektora po uzyskaniu zgody senatu.

§ 50
1. Rektor, powierzając nauczycielowi akademickiemu wykonywanie ważnych zadań dla Uczelni może zgodnie
z art. 130 ust. 4 ustawy,  obniżyć wymiar jego zajęć dydaktycznych w okresie wykonywania powierzonych zadań, biorąc pod uwagę:
1) poziom obciążeń dydaktycznych w danej dyscyplinie;
2) rodzaj i charakter zadań i przedsięwzięć, których nauczyciel chce się podjąć na     rzecz rozwoju uczelni.
2. Obniżony wymiar zajęć dydaktycznych nie może być niższy niż 50% dolnej granicy  wymiaru ustalonej zgodnie
z art. 130 ust. 3 ustawy.

§ 51
1. Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego zatrudnionego w instytucie ustala dyrektor instytutu.
2. Szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego zatrudnionego w jednostce ogólnouczelnianej ustala kierownik tej jednostki.

§ 52
1. Bieżąca ocena nauczycieli akademickich jest obowiązkiem ich bezpośrednich przełożonych.
2. Wszyscy nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie, w szczególności w zakresie należytego wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 111 Ustawy.
3. Oceny nauczycieli akademickich zatrudnionych w instytucie dokonuje dyrektor instytutu, a pozostałych nauczycieli akademickich rektor.
4. Ocena dokonywana jest nie rzadziej niż raz na cztery lata lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej,
w której nauczyciel jest zatrudniony.
5. Odwołania od ocen dokonywanych przez podmiot wskazany w ust. 3 rozpatruje Odwoławcza Komisja Oceniająca powoływana przez Senat Uczelni, której przewodniczy rektor.

§ 53
1. Podstawę oceny nauczyciela akademickiego stanowią jego osiągnięcia w zakresie kształcenia i wychowywania studentów, podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz udział w pracach organizacyjnych uczelni.
2. Przy ocenie osiągnięć w zakresie kształcenia uwzględnia się:
1) wyniki hospitacji;
2) publikacje dydaktyczne, w tym opracowane podręczniki, skrypty i materiały pomocnicze do zajęć;
3) opinię studentów ustaloną na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród studentów.
3. Przy ocenie osiągnięć w zakresie wychowania studentów  uwzględnia się:
1) prowadzenie studenckich kół naukowych i grup zainteresowań dla studentów;
2) współudział w organizowaniu imprez i spotkań aktywizujących środowisko studenckie;
3) współpracę z organami samorządu studenckiego;
4) pracę jako opiekuna roku.
4. Przy ocenie aktywności nauczyciela akademickiego w zakresie podnoszenia swoich kwalifikacji uwzględnia się:
1) awanse naukowe;
2) uczestnictwo w pracach badawczych;
3) publikacje naukowe, wdrożenia i projekty;
4) udział w konferencjach naukowych, studiach podyplomowych i szkoleniach.
5. Przy ocenie aktywności w pracach organizacyjnych uczelni uwzględnia się w szczególności:
1) udział w komisjach i zespołach problemowych;
2) udział w organizowaniu konferencji;
3) działalność popularyzatorską.

§ 54
1. Studenci uczestniczą w pracach organów kolegialnych uczelni.
2. Ankiety do wyrażania opinii studentów opracowują Dyrektorzy Instytutów i są one wprowadzane przez Rektora po pozytywnym zaopiniowaniu przez Senat.
3. Wyrażanie opinii studentów w kontekście oceny obowiązków dydaktycznych nauczycieli akademickich mianowanych odbywa się raz na 3 lata. W przypadku pozostałych nauczycieli opinia studentów w kontekście oceny obowiązków dydaktycznych dokonywana jest raz w roku.
4. Za organizację procesu oceny nauczyciela przez studentów odpowiada dyrektor instytutu. Studenci dokonują oceny zajęć prowadzonych przez nauczycieli po ich zakończeniu.
5. Wyniki oceny są przekazywane bezpośredniemu przełożonemu nauczyciela i winny być uwzględniane przy powierzaniu mu zadań dydaktycznych.

§ 55
1. Ocenę okresową podmiot wskazany w § 64 ust. 3 sporządza na arkuszu oceny zatwierdzonym przez senat.
6. Ocena nauczyciela akademickiego zatrudnionego w instytucie zostaje mu przedstawiona przez dyrektora instytutu, a w przypadku pozostałych nauczycieli akademickich przez rektora. Ocena jest doręczona nauczycielowi akademickiemu wraz z uzasadnieniem oraz wskazaniem skali ocen.
7. Od dokonanych ocen służy nauczycielowi akademickiemu odwołanie do Odwoławczej Komisji Oceniającej.
8. Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia przedstawienia nauczycielowi akademickiemu oceny.
O możliwości i terminie wniesienia odwołania należy poinformować osobę ocenianą.
9. Odwoławcza Komisja Oceniająca powinna rozpoznać odwołanie w terminie trzydziestu dni od daty otrzymania odwołania wraz z aktami sprawy. Odwoławcza Komisja Oceniająca utrzymuje zaskarżoną ocenę w mocy albo zmienia ją na korzyść odwołującego się nauczyciela akademickiego.

§ 56
1. Urlopu, o którym mowa w art. 134 ust. 1 – 4 ustawy, udziela rektor na umotywowany wniosek pracownika, zaopiniowany, odpowiednio, przez dyrektora instytutu lub kierownika ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej oraz senat.
2. W przypadku urlopu naukowego związanego z przygotowaniem rozprawy doktorskiej, wymagana jest również opinia promotora, a w przypadku rozprawy habilitacyjnej, opinia samodzielnego pracownika z danej dziedziny naukowej.
3. Rozpatrując wniosek o udzielenie urlopu zgodnie z ust. 2 rektor uwzględnia przede wszystkim to, czy tematyka prowadzonych prac naukowych w związku, z którymi udzielany jest urlop, mieści się w profilu działalności Uczelni.
4. Urlopu, o którym mowa w art. 134 ust. 5 ustawy, udziela rektor na uzasadniony wniosek pracownika, udokumentowany dokumentacją lekarską, po zaopiniowaniu przez Senat

§ 57
Pracownicy Uczelni nie będący nauczycielami akademickimi są zatrudniani na podstawie umowy o pracę. Umowę o pracę zawiera rektor.

§ 58
1. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich powołuje się Uczelnianą Komisję Dyscyplinarną do Spraw Nauczycieli Akademickich.
2. Członków Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do Spraw Nauczycieli Akademickich wybiera senat.
3. W skład Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do Spraw Nauczycieli Akademickich senat wybiera:
1) po jednym nauczycielu akademickim z każdego instytutu, zatrudnionym na stanowisku profesora zwyczajnego albo profesora nadzwyczajnego;
2) po jednym nauczycielu akademickim z każdego instytutu z grupy pozostałych nauczycieli akademickich;
3) jednego przedstawiciela studentów, spośród trzech wskazanych przez organ samorządu studenckiego.
4. Senat wybiera spośród członków komisji przewodniczącego i zastępcę Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do Spraw Nauczycieli Akademickich. Przewodniczącym i zastępcą może być tylko osoba zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego albo profesora nadzwyczajnego.
5. Członkami Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do Spraw Nauczycieli Akademickich nie mogą być osoby pełniące funkcje: rektora, prorektorów, dyrektorów instytutów.
6. Do wyborów uzupełniających skład Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej do Spraw Nauczycieli Akademickich
w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 3 – 6.

§ 59
1. Wnioski o przyznanie nagród indywidualnych, z uzasadnieniem, przedstawiają rektorowi:
1) prorektorzy;
2) dyrektorzy instytutów i kierownicy jednostek ogólnouczelnianych;
3) kanclerz.
2. Rektor może przyznać nagrody także z własnej inicjatywy.
3. Nagrody o których mowa w art. 155 ust. 8 przyznaje rektor na wniosek kanclerza za szczególne osiągnięcia lub bardzo dobre wykonywanie obowiązków pracowniczych.
4. Zasady i tryb przyznawania nagród rektora dla nauczycieli akademickich określa regulamin ustalony przez senat Uczelni.


6. Studia i studenci

§ 60
1. Uchwała senatu, o której mowa w art. 169 ust. 2 ustawy, podawana jest do publicznej wiadomości
w informatorze dla kandydatów na studia wyższe oraz na stronach internetowych Uczelni.
2. Rekrutację prowadzają komisje rekrutacyjne powołane przez rektora. Komisje rekrutacyjne podejmują decyzje w sprawach przyjęcia na studia.
3. Od decyzji Komisji Rekrutacyjnej służy odwołanie, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej powołanej przez senat. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia. Decyzję podejmuje rektor po rozpatrzeniu wniosku uczelnianej komisji rekrutacyjnej. Decyzja rektora jest ostateczna.
4. W skład komisji rekrutacyjnej wchodzą nauczyciele akademiccy oraz pracownicy administracji, a w skład Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej także przedstawiciele organu kolegialnego samorządu studenckiego.

§ 61
Osoba przyjęta na studia nabywa prawa studenta z chwilą immatrykulacji i złożenia następującego ślubowania:
„Ślubuję uroczyście, że będę wytrwale dążyć do zdobywania wiedzy i rozwoju własnej osobowości, odnosić się
z szacunkiem do władz uczelni i wszystkich członków jej społeczności, stosować prawa i obyczaje akademickie oraz całym postępowaniem dbać o godność i honor studenta Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży”.

§ 62
Student może studiować według indywidualnego planu studiów i programu nauczania na zasadach ustalonych przez senat Uczelni.

§ 63
1. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych studentów powołuje się:
1) Komisję Dyscyplinarną Uczelni dla Studentów;
2) Odwoławczą Komisję Dyscyplinarną Uczelni dla Studentów.
2. Senat powołuje Komisję Dyscyplinarną Uczelni dla Studentów w składzie:
- po dwóch przedstawicieli nauczycieli akademickich z każdego instytutu;
- po jednym studencie z każdego kierunku studiów.
3. Senat powołuje Odwoławczą Komisję Dyscyplinarną Uczelni dla Studentów w składzie:
- po dwóch przedstawicieli nauczycieli akademickich z każdego instytutu;
- po jednym studencie z każdego kierunku studiów.
4. Nie można być jednocześnie członkiem Komisji Dyscyplinarnej Uczelni dla Studentów i Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej Uczelni dla Studentów.
5. Kandydatów do komisji, o których mowa w ust. 2 i 3, zgłaszają spośród nauczycieli akademickich – dyrektorzy instytutów, a spośród studentów – organ samorządu studenckiego uczelni.
6. Senat wybiera spośród nauczycieli akademickich – członków komisji, o których mowa w ust. 1, przewodniczących tych komisji oraz po jednym zastępcy przewodniczącego.

7. Kadencja komisji, o których mowa w ust. 1, rozpoczyna się 1 stycznia roku następującego po wyborze organów Uczelni i trwa cztery lata. Kadencja studentów – członków komisji trwa dwa lata.
8. Do wyborów uzupełniających skład komisji w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust.
2 – 6.

7. Mienie, finanse i administracja Uczelni

§ 64
Uczelnia, w ramach posiadanych środków, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo – finansowego.

§ 65
1. Uczelnia może prowadzić wyodrębnioną działalność gospodarczą. Działalność ta może być prowadzona
w następującym zakresie:
- Działalności usługowej, szkoleniowej lub naukowej;
- Transferu technologii.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, prowadzą jednostki organizacyjne w formie spółek handlowych, fundacji, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnouczelnianej, utworzone przez rektora na wniosek kanclerza, za zgodą senatu. Jednostki te działają na podstawie regulaminów wydanych przez rektora na wniosek kanclerza.
3. Nadzór nad jednostkami organizacyjnymi określonymi w ust. 2 prowadzi kanclerz.

§ 66
1. Uczelnia może utworzyć własny fundusz stypendialny, o którym mowa w art. 104 ust. 1 Ustawy, przeznaczony na stypendia dla pracowników i studentów.
2. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1.
3. Stypendia, o których mowa w ust.1 i ust. 2 są przyznawane na zasadach określonych w regulaminie przyznawania stypendiów uchwalanym przez senat.

§ 67
1.    Kanclerz kieruje, z upoważnienia rektora, administracją i gospodarką Uczelni oraz podejmuje decyzje dotyczące mienia Uczelni w zakresie zwykłego zarządu, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych w Ustawie lub statucie dla organów Uczelni.
2. Do zadań kanclerza należy:
1) podejmowanie działań zapewniających właściwe wykorzystanie majątku Uczelni oraz jego powiększanie
i rozwój;
2) organizowanie i koordynowanie działalności administracyjnej, finansowej, technicznej i gospodarczej;
3) realizowanie polityki osobowej i płacowej Uczelni w stosunku do podległych mu pracowników;
4) pełnienie funkcji przełożonego pracowników służbowego pracownika administracji i obsługi;
5) określanie zasad dotyczących zarządzania majątkiem Uczelni.

Kanclerz składa rektorowi sprawozdanie z działalności i odpowiada za swoją działalność przed rektorem.


§ 69
1. Kanclerz działa przy pomocy jednego zastępcy - kwestora.

§ 70
1. Pracownicy i studenci Uczelni organizujący zgromadzenie na terenie Uczelni mają obowiązek zawiadomić o tym rektora. Na zorganizowanie zgromadzenia w lokalu Uczelni niezbędna jest zgoda rektora.
2. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) imiona i nazwiska oraz adresy osób, które zwołują zgromadzenie bądź są odpowiedzialne za jego przeprowadzenie, w tym przewodniczącego zgromadzenia;
2) dokładne wskazanie miejsca i terminu zgromadzenia;
3) cel bądź program zgromadzenia.
3. Organizator zgromadzenia jest odpowiedzialny za przebieg zgromadzenia.
4. Rektor może delegować na zgromadzenie swego przedstawiciela. Przedstawiciel ten ma prawo, po uprzedzeniu organizatorów, rozwiązać zgromadzenie, jeżeli przebiega ono z naruszeniem przepisów prawa.
5. Z chwilą rozwiązania lub zamknięcia zgromadzenia jego uczestnicy są obowiązani, bez nieuzasadnionej zwłoki, opuścić miejsce, w którym odbywało się zgromadzenie.


8. Postanowienia końcowe

§ 71
1. Do zmian statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
2. Wiążącej interpretacji statutu dokonuje senat.
3. W sprawach wynikających ze stosunku pracy  do 31 sierpnia  2006 roku obowiązują art. 49 – 70 ustawy z dnia 26.06.1997 r. o wyższych szkołach zawodowych. [Dz. U. Nr 96, poz. 590 ze zm.].
4. Przepisy § 71 ust. 3 pkt. 1 i ust. 4 statutu wychodzą w życie z dniem 01.09.2006 r.


Dokument po zmianach w tekście jednolitym obowiązuje od 12.01.2010 r.









 

Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2009-11-12

Opublikował: Ewa  Zawłocka

Publikacja z dnia: 2010-09-07 13:18:31

Wersja dokumentu: 1

Ilość wyświetleń: 3281


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3